الجمعة، ١٥ يونيو ٢٠٠٧

و انت عيال كنت بتلعب ايه


بصه يا جماعة ، ها بصيته ؟ لأ صحيح بصه انا جالي دلوقتي الهام مركب من حاجتين عيالي جدا و في منتهي البراءة ، الحاجة الاولانية مصدر سعادة و هو موضوع جميل لصديقتي مروة جمعة علي المدونة بتاعتها (صباح الورد) عن الالعاب اللي كانت بتلعبها و هي صغيرة و الحاجة التانية مصدر نكد و هو مادة الاطفال العزيزة اللي انا غارقانة في اشعاتها و سي تي هاتها و تحاليلها عشان حمتحن فيها اكلنيكي المهم، ما تيجو كل واحد فينا يكتب كان بيلعب ايه و هو صغير ، يعني و حضرتك او حضرتِك عيال كنتو بتلعبوا ايه ، طبعا انا بتكلم هنا عن الابتكار ، يعني الالعاب اللي من تأليفنا ، انا شخصيا كنت بالعب تلت لعبات ابوخ من بعض ، الاولانية مكانتش لعبة ، كانت طريقة مذاكرة ابتكرتها و انا صغيرة ، كنت بارص الدباديب فوق السرير و اعمل عليهم مدرسة و اذاكر و اسمعلهم دبدوبة دبدوبة و الدبدوبة اللي كانت تنسي (ده طبعا معناه ان انا اللي نسيت المرادي) كنت ادور وشها للحيط اما اللعبة التانية و دي كانت لعبتي المفضلة ، كنت بحط ترابيزة المكوي جوة الأوضة بتاعتي و اعمل اخويا تمرجي يدخلي العيانين (اللي هما الدباديب المسكينة اياها ) عيان عيان (قصدي دبدوب دبدوب) و لما كنت من صغري مجنونة جراحة زي ما زمايلي في الكلية شايفين ، كاان كل دبدوب اقول انه محتاج عملية و فورا و اجيب ادواتي و اتعقم و اعقم اخويا (اللي دلوقتي بيلعب دور النايب) و افتح و اشيل شوية قطن بعدين اقفل الدبدوبة بغرز تجميلية تحت الوبر عشان ماما ما تشوفهاش و تطين عيشتيو يمكن ده اللي خلاني عايزة اتخصص جراحة تجميل (ابقوا فكروني احكي الحكاية دي لما اخذ جايز نوبل :) لحد ما جت في يوم و الدبدوبة المريضة كانت بابا جايبهالي من كوريا و الله يخرب بيتهم الجماعة الكوريين بيعملوا الدباديب من غير وبر كتير عشان الحساسية يظهر، فبان (الجرح) في الدبدوبة و عينكم ما تشوف إلا النور ، اما بقي اللعبة الاخيرة فكانت من تأليف اخويا اكتر مني و هي اننا نعمل سريري لانش بينتشل الضحايا الغرقانين (اللي هما برضه الدباديب) من البحر اللي هو سجادة اوضتي ، نربط واحد فينا بحبل و ينزل من السرير يجيب الضحايا و التاني ماسك الحبل فوق السرير بيشده ليغرق في اعماق السجادة و بعدها نسعف الدباديب الغريقة ،و الغريب اللي اكتشفتوا دلوقتي بس ان اخويا الخبيث كان دايما يخلينا نلعب في اوضتي انا عشان تفضل اوضته نضيفة و يبقي هو الابن المنظم، عن اذنكم انا رايحة اكركبله اوضته بأثر راجعي، انا عايزة كل واحد يقرا يكتب يقول لنا هو كان بيلعب ايه و ارجوكم اكتبوا حاجات مصايب زي كدة عشان محسش اني المجنونة الوحيدة ، في انتظار مشاركاتكم

هناك ١١ تعليقًا:

Marwa Friday يقول...

صباح الورد يا سوسو يا قمر ..إزيك كده ايش اخبارك ؟ صباح مكلبظ دبدوبي متييييين
إحنا بقى يا صديقتي العزيزة كنا بنعمل حاجة غريبة ..نقلب المراتب ونعمل السراير عربيات نقل! ونجيب ميكي وبطوط البلاستيك وأحط لهم غطيان الحاجة الساقعة على بقهم زى مايكون أكسجين ..! بالإضافة طبعا طبعا لكوني مغنية ناجحة ومشهورة ومذيعة كمان أشغل الكاسيت ونسجل أعزائي المشاهدين ! ايوه المشاهدين ! ..ياااه كانت أيااااام الله يرحم ايام الشباب الاولى ..هايله يا سارة ...هااايلة بجد ماشاء الله ربنا يبارك لك كمان وكمان ..بالتوفيق يا نوارة
هيييييه أنا أول واحده اعلق ! ا

محمود عزت يقول...

أنا كنت بجيب لعبة الجيش
وأفرش العساكر في كل حتة
و تبدأ الحرب
وعينك ما تشوف إلا النور
غالبا كنت بتعاقب عشان ما بلمهمش بعد ما ألعب
فتدخل في رجل كل الأسرة !
:)

wael يقول...

انا بقا كنت طفل معجزه كانت الذ لعبه عندي هي اني اقفل على نفسي الاوضه واعمل كور صغيره ورق وجون من ورق الكراسه واعمل الاقلام لعيبه والمكتب الملعب واعيش حياتي وماما في الاخر تدخل عليه واخدلي كلمتين عشان مش بذاكر

سارة بنت الدشناوي يقول...

مروة: شرفتي الموضوع ، انا برضه كنت بعمل موضوع الحوارات ده بس كنت بفضل عليه اني اعمل الفوازير عشان نيللي مبتكونش فاضية و كنت بجند كل قرايبي بالاجبار عشان نمثل مسرحية غالبا ما بتفشل و تقلب بخناق
محمود: ليه الاذي ده بس تعرف اخويا بسبب حركة زي دي فتحلي حاجبي اصل هو بقة كان غاوي يعمل كدة بالحجارة الطرش يركن لعبة و يعملها بالحجارة و في مرة اتزحلقت علي واحدة و التانية
فتحتلي حاجبي

سارة بنت الدشناوي يقول...

وائل: ملحوظة صغيرة ، ازاي كنت بتوقف الجون الورق ده علي حيله ؟!!

خيرالدين يقول...

انا بالنسبه للطفوله كنا طول السنه نقعد نستنى يوم 6أكتوبر واقوم انا عامل فيها عبد المنعم رياض واقول للواد صاحبى المره دى انت هتعمل قائداسرائيلى يقول لى ما انت السنه اللى فاتت قلت لى اخر مره اعمل يهودى وانتم ضربتونى المره اللى فاتت بجد اقول له لا دى اخر مره بجد..فيصدقنى ويعسكر هو وكام واحد مقهورين على الجنب التانى من الترعه ونبدأ العبور اللى هو على النخله المرميه فى الترعه وبعدين نوصل بقى الشط التانى ونرفع علم مصر ونحرق علم اسرائيل ونضرب الواد على انها اخر مره

سارة بنت الدشناوي يقول...

احنا: ايه بس الوطنية دي كلها بس العبور بتاعكوا ده كان ممكن يقلب ببلهاريسيا و دي بقة لا تقل خطورة عن النبالم اللي اسرائيل كانت حطاه

wael يقول...

مش قلتلك اني كنت معجزه اكيد طفل معجزه هيغرف يوقفه على حيله
هههههههههههههههههههههههه
هو الفكره الاساسيه ان الواحد ممكن يعرف يعمل اي حاجه في سبيل انه مايذاكرش

Diyaa' يقول...

ههههههه
الأول أنا متشكر لمروة علي الهدية دي وشكلي هستغل كده وأطلب مقالة كنتي نشرتيها من عددين كده...عايز أحتفظ بيها يعني والعدد ضاع
المهم
تاني حاجة نرد علي سؤالك لوائل...العساكر الورق أو الأجوان الورق ليهم القدم بتتعمل زي مثلث قاعدته للأرض ويكون دوبل كده وأكيد هيبقي شغال معاكي زي العسل
وزي ما قال وائل الغرض الأساسي الهروب من المذاكرة
تالت حاجة بقي...فكرتيني بأكتر حاجة كنت بكرهها في نفسي ...نصطاد عصافير ونشويها ..مش فاهم بأي منطق كنا مقتنعين إن العصفورة فيها حاجة تتاكل بس بجد كان معايا واد نشان درجة أولي
كان ممكن يوقعله 100 عصفورة في اليوم :(
لدرجة إني كل ما أقول لحد في أزمة براءة في البلد أفتكر الولد ده وأفتكر الشياطين اللي كنت ضمنهم وأقول ما يمكن ربنا بيعاقبنا بذنب العصافير المساكين
المهم أكيد في ذكريات كتير بس الميموري بتاعتي تعبانة أوي بقالها ييجي سنة
لما أفتكر هبقي أنزل بوست وأنا مبسوط من مروة علي هديتها
ولما هفتكر اسم المقالة هاجي أطلبها وأكيد مش هتكسفيني
يلا سلام عليكم
واهدائاتك حلوة أوي علي فكرة

سارة بنت الدشناوي يقول...

ضياء: اولا نورت المدونة و سلامي لمروة ، بالنسبة للموضوع اللي انت بتتكلم عليه قول لي اسمه أو كان بيتكلم عن ايه و اكيد مش حكسفك و في كام موضوع من بتوع الدستور فعلا موجودين علي المدونة يمكن يكون واحد منهم، اما بالنسبة للعصافير ، فأنا كما و اخويا كان عندنا بنادق رش و كنا غاويين صيد و لما كبرنا لعبنا صيد بالخرطوش في نادي الصيد و ساعات كتير كنا بنروح مع بابا نصطاد امري و سمان عشان بابا صياد كبير بس احنا في الاغلب كنا بنجلَي و مرة اتنرفزت من اخويا واحنا اطفال و عشان اغيظه ضربت اعز دبدوبة عندة بالبندقية الرش و بعد شوية صعب عليا فعملتلها عملية تجميلية من بتوعي و اهي لسة معانا لحد دلوقت صحيح اتشوهت بس حسها في الدنيا ، الحكاية مش وحشية منك ولا حاجة ، كلنا في صغرنا كنا سلسلة من التناقضات ، انا كنت كل اربع العب في النادي كاراتيه و اروح اغني في الاوبرا يوم الخميس !!!!يعني انفصام من نوع محترم :) مرة تانية نورت المدونة و افتكر الموضوع اللي انت عايزه و انا ابعتهولك

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.