الثلاثاء، ١٧ يوليو ٢٠٠٧

يوميات مهندس كفران


لتليفزيون غير حياتي، كان عمري 9 سنين، يوم ما شفتها في ايدين نور الشريف ، صفراء و مدورة ، الفيلم شغال و الحوار علي آخره و انا مش سامع أي حاجة ولا شايف غير البتاعة دي اللي في ايدين نور الشريف ، باسأل نفسي ، ايه دي ؟ بتاعة ايه دي؟ و ماسكها كدة ليه دي؟ لحد ما نور (نورني) و قام حاططها علي دماغه ، ساعتها بس عرفت إن البتاعة دي بتتحط علي الدماغ ، سألت ماما اللي كانت مركزة أوي مع الفيلم :
- ماما ماما ماما هو لابس البتاعة دي ليه؟
ردت علية امي بعد المرة رقم 16 دون توقف لأنها زهقت من زني :
- عشان هو مهندس مدني
و طبعا كرهتها في اليوم اللي شافت فيه ابويا و حبته و اتجوزته عشان تخلف ولد يقرفها في عيشتها زيي و انهال عليها سلسلة أسئلة :
- ما ما ماما ما ما يعني ايه مهندس مدني؟
-ماما ماما ماما هو لابس البتاعة دي ليه
- ماما ماما ماما هو بيعمل بيها ايه ؟
و سأكتفي بهذا القدر من الأسئلة اللي سئلتها لأمي عشان مكرهكوش في اليوم اللي دخلتوا فيه المدونة و حظكم المهبب و قعكوا في موضوع كتباه سارة الدشناوي ، المهم من يومها و انا قررت ابقي مهندس مدني و بحلم باليوم اللي البس فيه الخوذة دي ، دخلت اعدادي و انا عايز اكون مهندس مدني ،دخلت ثانوي و اخذت ماس تو و ما ادراكم ما ماس تو و فضلت عايز اكون مهندس مدني ، دخلت هندسة و انا لسة عايز اكون مهندس مدني و اخيرا بقيت مهندس مدني و شربت اكبر مقلب في حياتي يوم ما اتعينت في الموقع و اكتشفت إن محدش بيلبس الخوذة دي و إني كان مفروض اكون عسكري مطافي ، يعني بقيت مهندس مدني أونطة و حلفت لأشتري الخوذة من أول ماهية و استحملت نظرات العمال كل ما ادخل الوقع ، كانت عيونهم بتقول : سوسن شرفت يا رجالة ، و لسانهم بيقول لي : صباح الخير يا باشمهندس وائل
دخلت الفيلا اللي بشطبها و دماغي بتفكر : يا تري مين اللي ناوي يجيبلي شلل النهاردة ، ما هو ماينفعش يوم يمر من غير ما (يمر) و اخرج عندي شلل رعاش رباعي في المناخير (معرفش ازاي) ، كنت دايما اصل الموقع حوالي الساعة عشرة عشان يكونوا خلصوا الاسطوانة اياها بتاعة (بنفطر يا باشا ، بنشرب الشاي يا باشا ) ، وجدت اسطي رمضان جالسا علي السلمة الاولي للفيلا و يده فوق خده مطلقا نظره عبر الأثير ، انبئتني حاستي السادسة ان الشلل علي ايديه النهاردة بأذن الله


:سألته
- خير يا اسطي رمضان ، انت قاعد كدة ليه ؟
- ابدا يا باشمهندس ، حبة تفكير كدة
- و يعني هما حبة التفكير دول ما كانش ينفعوا و أنت بتشرب الشاي
نظر لي باشمئزاز من فوق لتحت و اجاب محتقرا لغبائي:
- هو انا حشرب الشاي و لا حفكر؟
اجبته و قد بدأت اشعر بالتنميل يسرح لذراعي و شعرت أن الشلل – علي رأي هنيدي- وسييييق من الفووووز :
- لأ فعلا معاك حق
قررت أن اتركه فما لبث أن ناداني ليقطع عندي اي شك انه الرجل المختار لمهمة الشلل اياها
- باشمهندس
- نعم
- انا مش عايز بقية حسابي !!!!!!!
الجمتني الصدمة ، دي حاجة ولا في الخيال ، حسيت باحساس غريب و كأن هيفاء و هبي و اقفة قدامي بتقول لي : ارجوك اتجوزني و انا اعيش خدامة تحت رجليك
تركت هيفا و عدت الي عالم الواقع ، ابتلعت ريقي و قلت له :
- انت بتقول ايه ؟
- يا بيه مش انا ليه ألفين جنيه ، اهو انا مش عاوزهم بس هاتلي نوبايل

ال(ان اتنين و سبعين )ز
- و انا مالي انا ما تآخذ انت الفلوس و تجيب بيها اللي انت عايزه ؟
- يا بيه اعمل معروف ، هاتهولي و انا اعمل كل اللي انت عايزه و اسلمك شغل الجبس ميه ميه ، مش صاحب الفيلا مفوضك تحاسبنا
- جبتها منين مفوضك دي هي كمان ، ما علينا ، انت يابني مش لسه عمال تقول لي انا مزنوق مزنوق ، ايه العربية اللي كانت قافلة عليك طلعت ؟ مش لسة كنت عايش في دور زينات صدقي و تقولي حبة تفكير و بتاع، ايه اللي جد يعني ، و موبايل ايه اللي انت عايزه
- ما لكش دعوة يا بيه ، هاتهولي بس و خلاص
- حبيت اوفر علي نفسي المناهدة و عديت ( ملاكش دعوة يا بيه) دي كمان و قلت انهي اليوم علي خير و في الصباح استعددت لمشوار لشارع عبد العزيز لأشتري النوبايل للأخ رمضان

كان يوم جمعة ووجدت نصف الشارع قافل ، قعدت امشي لحد ما تهت وسط حواري ما أنزل الله بها من سلطان ، فجأة جائني صوت جهوري حميري من ورائي :
- في عاجة يا باشا ، عاوز عاجة
فسرت عاجة دي علي انها (حاجة ) و اعتمدت علي تأوييلي اللي من غير إسناد و اجبته
- عاوز موبايل n 72
كان شاب مثل الدولاب ، له وجه يشبه اتوبيس 116 لما يخبط اتوبيس 625 و يعوج له الأكسدم ، له شعر كااان اسود و اصبح فيه بتوع خضرة كتيرة ، دعوت الله تكون ما بتمشيش ، سألته عنها بعد ان نفذ صبري فقال
- دي هاي لايتس يا بيه ، المهم طلبك ده صعب حبتين اصل النوبايل ده بالذات ناقص
شعرت انني اشتري قطعة آثار مسروقة ، حاولت اعمل فيها ابن بلد و اكسر الحواجز فقلت له :
- اسم الكريم ايه
مد وجهه للأمام و قال :
- بوبي
- نعم
- بوبي بوبي
- اسمك في شهادة البطاقة بوبي
- لا احمد
- طب قول لي يا سي احمد
نظر لي بازدراء و قال
- مش حرد عليك
- ليه بس
- انا بقالي هنا 15 سنه و الكل بيقول لي يا بوبي تيجي انت و تخليني احمد
- طب قول لي يا بوبي ، متعرفش تخدم اخوك في الحكاية دي
نظر لي نظرة من انهي سجارة البانجو من توه و قال :
- و ايه علاكة اخويا بالموضوع ده
- انا قصدي انا
- بس انت مش اخويا سعادتك
- يا سيدي اعتبرني اخوك
امسك بياقة قميصي و صر
- اخويا ازاااااااي ، هي امي كانت علي علاكة بابوك و لا اييييييييه ، دي حلفت لأبويا انها تابت قبل الجووووواز
- يا سيدي انا قصدي مجازا
- مجازا ميييين ، هي كانت علي علاكة بمجازا كمااااااان
- يا سيدي امك اشرف ست في الدنيا ، انا قصدي اعتبرني في مقام اخوك
- آه قول كدة ، بص انت تترمي هنا جنب الفترينة متتنقلش و انا حالف لفة و انت و حظك
ابتلعت سيل الاهانات و انتظرت بجوارها و طال انتظاري لمدة ساعتين ، عاد بعدهم بوبي و هدومه متقطعة و الشرر يتطاير من عينيه ثم صرخ في وجهي :
- تصدق انا عملت معركة عشانك دلوقت ، و نوبايلي اتكسر ميت حتة
و اذا بشبابيك البيوت من حولنا تفتح و احدة تلو الاخري و تطل منهم سيدات الحتة يقولون :
- مين اللي قطع هدومك يا بووووووووبي ؟
- مين اللي كسر موبايلك يا بوووووبي ؟
- يام بووووبي ، يام بووووووبي ، الحقي ابنك بيتخانق
و ظهرت ال lady ام بوبي كخرتيت مطلق حديثا و قالت :
- مين اللي زعلك يا وااااد
- خشي جوه يامه
- قول لي هوه مين و انا اخلي ليلته زرقا
- يامه اعملي معروف اختفي من وشي يا امه ، متخلنيش ادبحلك الزبون يا امه
ارتعدت فرائصي ( يا نهار اسود ، دا انا الزبون )حاولت الهرب فإذا به يسحبني من قميصي
-رايح فيييييين
و صرخت
- خشي يا ام بوبي ابوس ايدك ، مش رايح في حته يا عم
نظر لي نظرة سوسن جت يا رجالة اياها و قال لي :
- متخافش اوي كدة يا بيه ، انا بس بخوفها ، نوبايلك اهو 3000 جنيه بس
دفعت دون نقاش و عدت من حيث اتيت
في اليوم التالي اعطيت الموبايل لرمضان فإّذا به يستوقفني :
- يا باشمهندس
- نعم
- النوبايل ده لامؤاخذة فيه ميوزك ايديشن
كسرت الموبايل علي دماغ رمضان و حلفت لأرجع اولع في الخوذة و في نفسي و في التليفزيون

هناك ١٩ تعليقًا:

Ert3ashat يقول...

جميل :)
يمكن فيها سنّة تطويل بس شديتني :)

wael يقول...

حمدلله على السلامه بقالك كتير مش بتكتبي حاجه
بوست جميل ودمه خفيف الباشمهندس دخل علشان الخوذه واحنا دخلنا عشان البالطو الابيض والمحصله واحده

yas يقول...

حلوة اوى

Marwa Friday يقول...

صباح الورد يا ساسو يا قمر
صباح الهندسة والباشمهندسين
حلو الكوميدي اللي في التدوينة
ويا سارة يا حبيبة قلبي أنا لم أقصد المرة اللي فاتت الا اني اقولك خلي بالك ..أنا قلت بيتهيألي -لكن لما فيه قراء كمان قالوا لي كده قلت لازم تعرفي وتوضحي موقفك القوي أكيد طبعا-.وعارفة والله انك هتعيشي سارة بنت الدشناوي وستموتي كذلك وستبعثين يوم القيامة على إنك سارة بمكوناتك الجوهرية -البصمةالفريدة على هذا الكوكب -كل واحد يقدر يخترع بصمته الخاصة ..- وانت ان شاء الله هتعملي بصمة خاصة ..وأتمنى انك ماتكونيش زعلتي مني ..فينك صحيح ؟تحياااتي يا جميلة ! ا

mariam يقول...

بوست حلو جدا
شدنى للآخر
دمه خفيف و ظريف
آدى اخرة اللى بيشوفوا التليفزيون

تحياتى

سارة بنت الدشناوي يقول...

آسفة علي التأخير بس انا كنت واخدة اجازة من الكتابة و اشكر كل من سئل علي و افتقدني هنا او في اي حتة بكتب فيها
ارتعاشات: منورة\منور المدونة
وارجو المعذرة اذا رايت فيها تطويل
وائل: و الله يا وائل معاك حق بس انا كنت واخداها جد ودخلاها فاكرة نفسي حغير الكون و اللي حصل ان الكون هو اللي غيرني
يسمين:انا بكون في غاية السعادة لما اشوف قلم جديد علي المدونة نورتي
مروة:مفيش موقف يا مروة عشان اوضحه و علي العموم نورتيني
مريم: قلم جديد آخر يسعدني و يشرفني ، اشكرك علي تعليقك و ارجو ان تشرفيني دوما

Diyaa' يقول...

حاسس ببلال فضل المؤنث هيطلع من جواكي :)) بموت فيه بلال فضل وشكلي هموت في اللي بتكتبيه
وفعلاً في سنة إطالة شوية بس عادي مع الوقت هتبقي خبيرة لا يشق لها غبار ..يلا نشوفك علي خير بعد ما ترجعي تكتبي..ما مش الدستور وهنا كمان ..مينفعش
ومبروك التقدير وعقبال الامتياز

غير معرف يقول...

صباح الهندسة
هى جامدة وتشد للآخر عشان أعرف آخرها
واضح أن انت كاتبة موهوبه بجد

سارة بنت الدشناوي يقول...

ضياء : بلال فضل مرة واحدة طب ياريييت
اناعربي: انا سعيدة جدا بتشريفك الموضوع و المدونة كلها و اشكرك علي تعليقك

wael يقول...

خير ماسر هذا الاختفاء الطويييييييييييييل مش بتكتبي في امكان ؟ لعل المانع خير؟

خلود صلاح يقول...

سارة بنت الدشناوى .. أجن بنوتة واحلى بنوتة شفتها مرة واحدة بس وبعدين اختفت زى الزئبق
وحشانى يا وغدة ورقم موبايلك انتى اديتهونى ناقص رقم
ياريت تحاولى توصليلى انتى وحشانى موت وبعدين عندى فضول جامد موووووت انى اعرف عن قرب اكتر وخالد مش رضى يدينى رقمك

غير معرف يقول...

البوست جميل ويشد
وموضوع طلبة الطب في التدوين كتر قوي
هما مش لاقيين حاجة يعملوها
ده الواحد من الراوند للمحاضرة للحالة للشيت للامتحانات مش بيفضى يهرش
عموما
كما قالت الحكمة الخالدة
كله في الكليتش

wael يقول...

انتي اعتزلتي التدوين ولا الهواري وحسيب مش مخلين عندك وقت؟؟؟؟؟؟؟

ياسر شمس الدين يقول...

ههههههههههههههه
بس الحمد لله جت سليمة وما فيش شلل ولا جلطات ولا حاجة الحمد لله
بس حاسبى وانتى راجعة لبوبى عشان تجيبى موبيل تانى لحسن ده شكلة غبى وما بيفهمش
وعلى فكرة انا محاسب بس بلبس خوذه برضه بس خوذه خيالية كلنا لابسين الخوذه ديه فانتى كسرى خوذتك الحقيقيه والبسى خوزة خيالية
ديه نصحيتى وانتى مش هتحسى بحاجه ولا رمضان يجبلك شلل ولا بوبى حتى

سارة بنت الدشناوي يقول...

آسفة يا جماعة علي الغيبة الطويلة ديو برحب بكل من نوروني و شرفوني بتعليقاتهم اهلا بكم جميعا

antika يقول...

اية دة
لما المهندسين يحصل فيهم كدة
امال بقي الصحفيين والمحامين
اية اللي بيحصلهم
بس انا زعلان من بوبي
كان لازم يكون واثق اكتر من كدة في امة
مش حلفت لابوة انها تابت
يلا معلش
يلا زمان الواحد يحلف وبرضة
ما يتوثقش فية
فين ايام زمان ايامvariety
وكان الواحد يسيب ابنة يرجع يلقية
اية دنيااااااااااا

Abu shahin يقول...

ايه ده؟؟؟
هى اخرتها نوبيلات وخناقات
طمنتينى يا سارة

بوست جميل ودمه خفيف

غير معرف يقول...

محمدرفعت على فكرة ياسارة انا عايش فى ايطاليا انتى رغاية أوى وشاطرة فى نفس الوقت

غير معرف يقول...

انا اسف على التعليق ده ياسارة انا اعرفك من ايام الكلية محمد رفعت