الاثنين، ٩ يوليو ٢٠٠٧

كيس نايلو مع هايدي بنت تانت سوزي في سيتي ستارز


علي الرغم من أن خبرتي بالسيارات معدومة ، إلا أنني خمنت أن هذه السيارة لابد مخالفة كل السرعات المقررة و الغير مقررة، لم يخيب الرادار ظني ، فإذا بلجنة توقف السيارة و ظابط سمج ( متسألنيش عرفت ازاي) يقول للقائد : رخص يا مدام ، نزلت فتاة ترتدي نظارة شمسية لا بد انها ماركة ( جيه في زيه جي في زو ) او شيء من هذا القبيل و قالت له : آنسة لو سمحت ، ابتسم ابتسامة من التي تجدها في القاموس قدام كلمة : رخم و نظر في الرخصة قائلا : 120كيلو ؟ ينفع كدة يا آنسة هايدي ؟ نظرت له بتعجب مصحوب باستغراب من ذلك الذي يعاتبها بدون مناسبة و كأنه ابن تانت سوزي ، قالت : لو سمحت دي منطقة كام عشان خالي حايجيبهالي ؟
الظابط ( مكبوس لما قطمت معاه ) : شرق الدائري
اخرجت الموبايل و طلبت خالها: ايوه يا خالو انا اتمسكت علي الدائري ، معلش يا خالو حاديك الموبايل كلم انت الظابط احسن بيستظرف و الحكاية مش طالبة ، يا ريت ما تقولش لماما احسن حالفة لو اتكررت تسحب مني العربية ، مرسيه يا خالو .

اعطت الضابط الموبايل ثم عاد بعد لحظات و معه الرخصة منهيا الحوار مع خالها قائلا : انت تؤمر يا باشا .

استقلت ( شفت استقلت دي و عليهم داعبت الاسبوع اللي فات، عدينا) استقلت سيارتها و اتجهت إلي النادي العريق لتقابل نانسي صديقتها الأنتيم عشان عايزة تجيب شنطة من سيتي ستارز لا بد انها ( جيه في زي جيه في زو ) ايضا ، كانت نانسي قد انتهت لتوها ( آل لتوها آل ) من جلسة الساونا و حذرت هايدي من التاخر علي درس اليوجا قائلة : يعني نجيب الشنطة بس يا هايدي
, There is no enough time for shoping اتفقنا؟
ردت عليها هايدي باقتضاب ردها البليغ المفحِم :
Ok
نانسي: فيه محل معين هاتروحيه؟
هايدي: هما couple of shops معظم ال stores بقت بيئة اوي و ما باقاش فيه variety .

لم افهم معظم الحيث بالطبع و لكني تحسرت علي الزمن و ال variety و سألت نفسي فين ايام زمان ؟ ايام ما كان الدنيا فيها variety و لو الواحد ساب ابنه في الشارع يرجع يلاقيه ؟ بس معلش ، طول ما في في الدنيا ناس بتخاف علي ال variety زي هايدي الدنيا لسة بخير ، قليل فعلا اللي تلقاه عنده variety اليومين دول بس موجود ، مصر طول عمرها ولادة ، افقت من تأملاتي علي صوت نانسي وهي تقول : شفتي الفيلم اللي كان علي MBC2 امبارح ؟
هايدي : اكيد ده كان soo deep و tom cruise كمان cute مووت ، نفسي اتجوز واحد شبهه
نانسي: تعرفي يا هايدي ، انا امبارح ما نمتش طول الليل ، ها موت اطمن rachel رجعت ل ross ولا سافرت
هايدي: انا شفتها ، رجعت يا ستي

نانسي (بسعادة):I knew it!!
فرحت جدا للأخ ross و منيت نفسي بالكحك اللي اكيد ام rachel حتعمله و حتدي منه لهايدي و نانسي اللي واضح انهم اصحابهم اوي ، علي سيرة الجواز سألت نانسي هايدي عن العريس اللي جالها عملت معاه ايه؟
هايدي: رفضته طبعا لأنه تافه و انت عارفه يا نانسي انا soo deep
صدقت علي كلامها وانا اؤكد لنفسي انه اكيد طلع ما عندوش variety و إذ بنانسي تصرخ
: هايدي خللي بالك في ولد بيعدي الشارع ، و إذ بهايدي تدوس فرامل و إذ بالمارة في الشارع (يتلموا) و إذ بهم يقولون : ياعني كده كنتي حتموتي الواد و إذ بي بقول (إذ) كتير جدا و هايدي تتأسف ببلاغة كعادتها لتفحمهم قائلة: سوري و اضافت : سوري اوي و انطلقت السيارة مبتعدة وقد حررتني الفرامل منها لأجد نفسي في الشارع احمد الله ان طلع في الدنيا variety خلت الواد يعيش و...للحديث بقية. اختكم كيسة نايلو

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

أهلا يا سارة
انا لاقيت موقعك بالصدفة فعلا جميل جدا و شكرا على مقالاتك و سخريتك من المستجدات الغريبة الى بتنتشر فى المجتمع، و يا ريت تقبلينى قارئ مدوام على مقالاتك